Effektivisera dina kundrelationer

Allmänna villkor har du säkert stött på hundratals gånger. De finns i regel alltid bifogade när du tecknar mobilabonnemang, köper en dator, bokar en resa eller köper ett nytt träningskort. Genom att upprätta allmänna villkor kan du undvika onödigt merarbete och oklarheter i många avtalssituationer.

Effektivisera dina kundrelationer med allmänna villkor
Varför är det bra att ha allmänna villkor?

Allmänna villkor är som namnet antyder de villkor ett företag generellt använder sig av mot alla kunder. I de allmänna villkoren hittar du vanligtvis villkor för köpet, så som ångerrätt, reklamationer, leverans- och betalningsvillkor. Istället för att varje avtal innehåller samtliga villkor så kan företaget hänvisa till de allmänna villkoren som gäller för alla kunder. 

– Med allmänna villkor på plats kan andra avtal begränsas till det som är specifikt för varje kund och just den affären. Det är dessutom tidseffektivt att ha allmänna villkor eftersom du slipper upprepa villkor gång på gång då de ska gälla för alla kunder, berättar Josefine Ullberg som är affärsjurist på avtal24.

Allmänna villkor är inte något man som företag måste ha, det är alltså inte ett lagstadgat krav. Genom att upprätta allmänna villkor undviker du dock onödigt merarbete och oklarheter i många avtalssituationer.

– När du utformar allmänna villkor är det avgörande att de anpassas till din verksamhet så att det blir tydligt såväl internt som externt vad som gäller i olika situationer. Vi hjälper dig därför att utforma allmänna villkor som är specifikt utformade efter just din verksamhet, säger Josefine Ullberg.

Varför kan jag inte använda vilka allmänna villkor som helst?

Vid upprättandet av allmänna villkor är det viktigt att tänka på vem villkoren riktas mot. De allmänna villkoren bör anpassas beroende på om verksamheten riktas mot företag eller privatpersoner.

– Allmänna villkor bör alltid anpassas efter just din verksamhet. Det är stor skillnad på allmänna villkor beroende på vilken typ av verksamhet som företaget bedriver. Av förklarliga skäl skiljer sig de allmänna villkoren för ett företag som bedriver konsultverksamhet jämfört med ett företag som säljer produkter via nätet, förklarar Josefine Ullberg. 

Många villkor finns reglerade i lagar, men eftersom lagar vanligtvis utformas brett för att kunna hantera många olika typer av situationer kan du genom allmänna villkor se till att villkoren istället anpassas efter just din verksamhet.

– Det är även viktigt att tänka på att vissa lagregler är tvingande. Exempelvis är regler i konsumenttjänstlagen tvingande till konsumentens fördel, vilket betyder att du inte kan avtala bort dessa regler. Det är därför viktigt att veta vad du kan bestämma själv i dina allmänna villkor och vad som följer av lag, säger Josefine Ullberg.

Skriv allmänna villkor

Hos oss kan du enkelt skriva allmänna villkor utformade specifikt för ditt företag. Du skriver enkelt avtalet med en av våra jurister via telefon eller videomöte. 

Om du har frågor eller vill vill veta mer är du välkommen att ringa oss på telefon 0771 24 00 24. 


Läs mer och skriv allmänna villkor

9 990 kr

Frånpris

Boka här
Du betalar i sista steget

Allmänna villkor

Med allmänna villkor anpassade för just ditt företag uppnår du en rad fördelar. Dels undviks oklarheter som kan uppstå då generella lagar ska tolkas på just din verksamhet och dels får kunden och du själv en bättre överblick över dina villkor.